Het volk in actie!

Toen ik hoorde dat de “twee broertjes” gevonden waren, voelde ik mij letterlijk en figuurlijk ziek worden. Maar welk mens zal niet gruwen van dit afschuwelijke slot van een lange zoektocht. Hoe intens moet die man zijn vrouw gehaat hebben om zo weloverwogen het leven van zijn eigen kinderen – en haar liefste bezit -  te offeren aan zijn haat om zo het leven van hun moeder te verwoesten. Om vervolgens meteen te zorgen dat hij zelf door gevoelens van pijn, wroeging en schaamte nooit achtervolgd zal worden. Wat een nachtmerrie voor betrokkenen. Die twee lachende jongenskoppies die je uit elke krant en vanaf elke nieuwspagina op het internet aankijken, willen maar niet van mijn netvlies verdwijnen.

Ik wilde aanvankelijk schrijven over de kracht van het internet en de sociale media. Want naast het gruwelijke einde heb ik een grenzeloos respect en een evenzo grote bewondering voor het fenomeen dat zoveel Nederlanders via de kracht van deze media al die tijd aan het zoeken zijn geweest naar de kinderen in een eensgezinde poging die te vinden. Een uniek en nooit eerder vertoond gevoel van saamhorigheid en medeleven moet deze mensen bezield hebben. Er lijkt in deze egocentrische wereld  iets te veranderen….

We kwamen met z’n allen in actie via de petitie tegen de bijensterfte en doordat we dat deden konden we de Europese Unie dwingen tot een tijdelijk moratorium op de gifstoffen die bijna overal de bijen lijken te doen verdwijnen. We kwamen met duizenden in actie na de oproep een vuist te maken tegen de overheid, en de natuur te redden van uitverkoop. Samen brachten we in korte tijd 2,5 ton geld bijeen om een derde van het aanbod aan natuurterreinen veilig te stellen. De sociale media kennen natuurlijk ook hun kwade kanten, als opgeroepen wordt tot rellen en vechtpartijen, het plaatsen van nare zaken op het internet, het beschadigen van mensen, vaak anoniem. Maar als de kracht van deze nieuwsverspreiding wordt gebruikt voor goede zaken, is het effect geweldig.

Zo ook waar het betreft de Mars tegen Monsanto, die a.s. zaterdag overal ter wereld gehouden zal worden. Waarmee mensen massaal te kennen geven dat ze bepaalde ontwikkelingen niet willen en proberen te stoppen. Dat het erfgoed voedsel en de mogelijkheid dit te produceren iets is waar niet een multinational over dient te gaan maar dat dit eigendom is van de wereldbevolking. Ik hoop dat heel veel mensen zullen meelopen op 25 mei. In Wageningen, start bij de universiteit om 14.00 uur.

De kracht van de huidige middelen tot communicatie blijkt een revolutie te bewerkstelligen en mensen in korte tijd wereldwijd te kunnen mobiliseren. Als dit ten goede wordt aangewend, kunnen we er nog veel van verwachten!

20 mei 2013


2 opmerkingen:

Karin, zei

Bravo Tineke,
Groet uit Geldermalsen

Ada zei

Je eerste allinea is mij uit het hart gegrepen. Ik was er ook kapot van en ben dat nog steeds.

Een reactie posten