Wie wil Bengel?



De wolken drijven langzaam langs de maan, ik kan niet slapen en lig te piekeren over een kat die niet de mijne is. Het gaat om Bengel, een kater die een jaar of wat geleden in onze straat kwam wonen, samen met zijn bazenpaar en vier andere katten. 


Het was voor het eerst dat die katten buiten kwamen want ze woonden tot dan op een flat. Bengel ontdekte al snel onze tuin, en iemand die hij meteen heel aardig vond: mij. Zijn bazen wilden geen kattenluik aanbrengen hetgeen betekende dat de katten soms het grootste deel van de dag buiten liepen. En katten willen dat helemaal niet, tenzij ze verwilderd zijn. Katten zien hun huis als hun hol, net zoals een konijn, een vos of een eekhoorn; een plek waar ze zich kunnen terugtrekken, veilig slapen of schuilen voor regen en kou. Als je van een dier dus een huisdier maakt, dien je hem onbeperkt toegang te verlenen tot zijn hol. Je hond laat je ook niet onbegeleid langdurig buiten lopen.

Toen Bengel hier kwam wonen moest de zomer nog beginnen en die werd mooi en warm dus de openstaande deur van ons huis bood de kat de onbeperkte toegang die hij thuis niet had. Ik had hem meteen moeten verjagen maar dat deed ik niet. Drie weken lang dacht ik dat deze onbekende kat weggelopen was, verdwaald, of anderszins zijn huis was kwijtgeraakt. Ik vroeg overal in de buurt of iemand de kat kende, of wist van wie hij was maar het leverde niets op. Tot ik op het idee kwam hem een papieren bandje om zijn nek te doen waarop ik schreef: “is deze kat van iemand?”, plus mijn telefoonnummer. Het bleek dat de kat slechts een paar huizen verderop was komen wonen. Maar toen was  het kwaad al geschied, Bengel was hier niet meer weg te slaan. Tot een van zijn werkende bazen weer thuis kwam en hem naar binnen riep verbleef hij in onze tuin en sliep hij in een tuinstoel, in een plantenbak, dronk water uit de vijver en kwam luid spinnend op mij afgerend als ik mij buiten vertoonde. Onze hordeur bleek geen barrière, hij duwde zich er gewoon doorheen. Die kon dus al spoedig bij het afval. 


Ik liet zijn bazen meerdere malen weten dat ik het niet op prijs stelde dat hun kat hier dagelijks zo lang was en onze tuin als zijn territorium was gaan beschouwen, vaak voor dag en dauw al indringend  en aanhoudend voor onze duur stond te mauwen, maar zij reageerden er niet op.Tijdens de koude seizoenen bleef hij hier meteen heen komen zodra hij ginds naar buiten werd gelaten en als hij in de regen of de kou langdurig in een hoekje onder de tuinbank zat, kreeg ik zo’n medelijden met hem dat ik hem maar weer een poosje binnen liet. Bengel begreep immers niet dat het huis nu opeens dicht bleef. Ook dat liet ik zijn bazen weten.

Vorig jaar geleden besloten zijn eigenaars er een herdershond bij aan te schaffen. De pup groeide op tot een zeer onstuimige hond en Bengel vond hem vreselijk. Zo erg dat hij op het laatst niet meer naar huis wilde. Het resulteerde er in dat zijn baas hem nu elke avond bij ons moet komen ophalen want alleen onder dwang kan Bengel nog thuis gehouden worden. Deze situatie is natuurlijk onhoudbaar en er moet gezocht worden naar een oplossing van het probleem. De bazen van Bengel willen hem onderhand wel afstaan en zijn het gedrag van hun kat inmiddels zat. Hoewel ik een dierenvriend ben in hart en nieren en daarbij geen onderscheid maak tussen hond, kat of andere dieren (al zijn er natuurlijk gradaties) kan ik Bengel niet permanent in huis nemen. Onze omstandigheden lenen zich daar helaas niet voor. Bengels bazen zijn inmiddels zover dat ze de beste oplossing zien in het zoeken naar een ander thuis voor Bengel. Maar vind dat maar eens! Ik heb toestemming om te helpen zoeken. 


Bengels paspoort: Bengel is ongeveer 4 jaren jong en de meest ideale kat die een mens zich kan wensen. Hij is ontzettend lief en aanhankelijk en op mensen gesteld. Hij is geen zwerver, zoals veel katers maar is altijd bij en rondom het huis. Hij luistert als een hond naar zijn naam; zodra hij geroepen wordt, komt hij aangesneld. Wat krabben of bijten is, weet hij niet, hij doet het nooit en laat alles met zich doen en stelt menselijk gezelschap zeer op prijs. Zoals alle jonge katten vangt hij wel eens een muis. Vogels hebben al  snel door dat ze beter uit de buurt kunnen blijven van dit “witte monster”, zijn kleur is in hun voordeel. Doordat hij zo veel bij ons is, ben ik gesteld geraakt op Bengel en ik zou zo graag zien dat hij goed terecht kwam. Dat hij bij iemand zou mogen gaan wonen die veel van katten houdt, die in een rustige omgeving woont (hij is niet gewend aan druk verkeer), en een tuin heeft. De kat heeft veel te bieden aan iemand die daar open voor staat en Bengel op zijn beurt verdient een fijn huis met tuin en een aardige baas. Als die baas nu ook toevallig vaak thuis zou zijn, zou Bengel de hemel op aarde krijgen want hij doet niets liever dan steeds even binnenlopen voor een aai en een vriendelijk woord. Maar dit laatste is misschien wat teveel gevraagd.....


Wie, o wie wil deze leuke kat in zijn/haar/hun  huis opnemen? Wat zou het mooi zijn als iemand zich zou melden. Bengel woont in Dieren, aan de Veluwezoom. Een mailtje is van harte welkom en ik vervul met liefde de rol van bemiddelaar, in de hoop op een goede afloop.

31 augustus 2015

Inmiddels is het oktober. In het huis waar Bengel woont zijn er sinds de zomer drie nieuwe katten bijgekomen, de teller staat nu op zeven katten. De eigenaars gaan ermee akkoord dat Bengel verhuizen mag naar een nieuw adres. Ik wens hem het allerbeste toe!

Oktober: het is gelukt! Bengel heeft een nieuw huis gevonden met baasjes die stapelgek met hem zijn en Bengel met hen.

1 opmerking:

Lina zei

Helaas, wij houden van katten maar hebben twee honden.
Succes met je zoektocht, Lina

Een reactie posten