Wildpluk- en jachtpromotie

Tot voor kort werd iemand die brandnetelsoep maakte en zevenblad door de sla deed, uitgemaakt voor een geitenwollensokkenfiguur. En menig autochtoon ergerde zich suf aan Turkse medebewoners die hier met stokken hazelnoten en tamme kastanjes uit bomen sloegen. Of Polen die van huis uit gewend waren paddestoelen te plukken en in dat ook in dit land deden. Ook ik heb me aan dit laatste wel eens gestoord toen ik zag hoe twee Poolse mannen alle nevelzwammen op mijn route in hun armen hadden; ze begrepen niets van mijn afkeurende blikken, keken mij vriendelijk aan en zeiden veelbetekenend: "lekker!". Momenteel is voedsel vergaren uit de natuur opeens een "hot item". Daaruit kun je opmaken dat de huidige mens met het grootste gemak overal voor te porren is en zonder aarzeling van het ene uiterste op het andere overstapt. We weten van gekkigheid niet meer wat te doen en de ene hype wordt door de andere gevolgd. Krant, radio en televisie spelen daarin een grote rol want hoe zou anders al die rariteit tot ons moeten komen.


Ik ben een notoire krantenlezer en in het weekend geef ik mij daar volop aan over. Door de week volsta ik met een regionaal en een landelijke exemplaar. Het valt mij daarbij op dat vooral het Gelderse regionale dagblad in dit opzicht nogal aan de weg timmert. Om het aantal abonnees weer op te krikken werden er dit jaar heel veel wijzigingen doorgevoerd in de hoop de krant gezelliger, persoonlijker en diverser te maken. Jan en alleman krijgt gelegenheid zijn verhaal in de krant te spuien en dus ook wildplukkers en jachtliefhebbers krijgen ruimhartig een podium. Het verschijnsel wildplukken komt dan ook regelmatig aan de orde en op commerciële wijze wordt daar door anderen op ingehaakt in de hoop er een graantje van mee te kunnen pikken. Zo organiseert een Achterhoeks restaurant dagen waarop mensen door de natuur geleid worden door de kok en de eigenhandig buitgemaakte paddestoelen in het restaurant te verorberen. Ludiek natuurlijk en goed voor de kassa van het restaurant.
Ik las vanmorgen in dezelfde krant ook een bericht over een "praktijkdag" waar je je voor kunt opgeven. Mensen mogen een dag mee het veld in  en "ontmoeten het wilde zwijn daarbij op verschillende manieren en ervaren dat grenzen stellen vanuit meerdere perspectieven bekeken kan worden". Tussen de regels door lees je meteen dat deze praktijkdag bedoeld is om meer acceptatie te krijgen voor de jacht en een kok die ook meewerkt hoopt de wandelaars natuurlijk aan tafel te krijgen. Waarom dat dan niet meteen duidelijk maken?


De Gelderse krant heeft tegenwoordig ook een dame in huis die wekelijks in een column haar hosanna over het wildplukken mag uitroepen. Eerder deze week mocht een kersverse vrouwelijke jaagster paginagroot haar euforie kenbaar maken over het schieten van de eigen vleesmaaltijd. Weinig of niets krijg je te lezen over het wild dat wel geraakt wordt maar niet gedood en vervolgens in het veld ligt of loopt te creperen. Hoogstzelden krijg je iets te lezen of te horen over het grote aantal reekalveren en weidevogels dat door maaimachines dood gemaaid wordt, of met geamputeerde ledematen hulpeloos achterblijft in het veld. En wie heeft er wel eens gelezen over bos- en andere grondbeheerders die het wildplukken een crime vinden en mensen die door hun gebied lopen te struinen een wanhoop?

Vanmorgen hoorde ik op het nieuws dat er in ons land steeds meer vrouwelijke jagers bijkomen. Nederland telt ongeveer 27.000 inwoners met een jachtakte.  Volgens de jagersvereniging heeft bijna de helft van de Nederlanders geen enkel probleem met de jacht en slechts 18% wel. Dat lijken mij geflatteerde cijfers.



Vandaag wordt het jachtseizoen weer geopend en mogen mensen volop hazen en konijnen doden, al dan niet speciaal voor dit doel uitgezette fazanten uit het leven schieten en wilde eenden en duiven uit de lucht knallen. Het jachtfeest duurt tot 1 februari. Uit een onderzoek van Natuurmonumenten in 2013 bleek dat meer mannen voorstander zijn van de jacht en meer vrouwen vinden dat dieren bijgevoerd moeten worden in nijpende omstandigheden. Nog een feit: stedelingen en jongeren zijn vaker tegenstander van de jacht dan overige categorieën.

16 oktober 2015

1 opmerking:

Tineke zei

Het staat er toch echt Rob:
http://www.af.nl/voorraad/massief/palissander_indisch/prijslijst.html
Tineke

Een reactie posten